Westergas neemt volgende stap in realiseren cultuurpodium Gashouder

In de toekomstplannen van Westergas ziet de Gashouder er ook tijdens evenementen uit als het bijzondere icoon van ons Cultuurdorp: geen hekken meer, geen toiletten buiten, geen grote entreetenten op het Klönneplein. In samenwerking met gerenommeerd architect André van Stigt is een kelder onder de Gashouder bedacht, waardoor al het bovenstaande onder de grond verdwijnt. Bekijk de video voor een kijkje in de toekomst van de Gashouder als cultuurpodium.

Westergas heeft een conceptaanvraag ingediend die moet leiden tot een omgevingsvergunning voor een grootscheepse verbouwing. Deze professionaliseert de monumentale Gashouder als evenementenlocatie met een capaciteit van ruim 3500 personen. Hiermee creëert de Gashouder een unieke positie in het culturele aanbod van Amsterdam. De geplande werkzaamheden zullen negen maanden tot een jaar gaan duren, waarna de Gashouder heropent als cultuurpodium voor iedere vorm van kunst.

Westergas is al geruime tijd bezig met de optimalisatie van de Gashouder en het culturele programma. Naast veel bezochte kunstbeurzen als UNSEEN en UNFAIR en theaterfestival Holland Festival zijn er twee pilot concertreeksen gedraaid met optredens van nationale en internationale artiesten waaronder de drie uitverkochte concerten van The Opposites in 2022. Naar aanleiding van verkregen inzichten is in samenwerking met de gerenommeerde architect André van Stigt een plan voor een kelder onder de Gashouder uitgedacht. Het doel is om hier een permanente plek te creëren voor alle faciliteiten die op dit moment nog buiten het monumentale pand worden neergezet als daar een evenement plaatsvindt, van entree tot toiletten en van backstage ruimtes tot techniek opslag. De kenmerkende dakconstructie blijft volledig intact. Bovendien neemt de verkeersdrukte rondom evenementen significant af en is het aangezicht van het historische gebouw ten alle tijden te bewonderen.

Het streven is om van de iconische Gashouder een cultuurpodium voor iedereen te maken. Een unieke zaal waar gevestigde namen terugkeren en een springplank voor jonge creatieven  en artiesten. Om deze ambities voor de toekomst te spiegelen is een klankbord opgericht in de vorm van een coalitie prominente Amsterdammers uit de kunst- en cultuursector. Daarnaast is Westergas in gesprek met de buurtbewoners en wordt een jeugdcoalitie opgericht om de nieuwe generatie een stem te geven.

In samenwerking met ontwerpbureau Inside Outside wordt nagedacht over de inpassing van het cultuurpodium in het park, waaronder het op vernieuwde wijze reguleren van bezoekersstromen tijdens evenementen. “Dit zijn historische plekken. Ons doel is om het aanzien van de monumenten en de groene omgeving in ere te herstellen en bezoekers inspiratie en energie te geven”, aldus Duncan Stutterheim mede-eigenaar van Westergas. “In het programma van de Gashouder wordt gedacht aan iedere bezoeker: van jong tot oud, toegankelijk voor iedere portemonnee. Van begin tot eind staat de beleving van de bezoeker centraal, zo ook bij het samenstellen van een divers programma met theatervoorstellingen, kunstbeurzen en concerten van alle soorten genres.”

Verduurzaming Gashouder

In de zomer van 2022 is de Gashouder al vergaand verduurzaamd. De geplande verbouwing waarvoor de aanvraag is gedaan maakt de Gashouder verder toekomstbestendig. “Met de Gashouder willen we op deze manier een voorbeeldfunctie innemen en laten zien hoe op innovatieve manier om te gaan met monumentaal erfgoed”, aldus Lennart Rottier van vastgoedbedrijf MILLTEN, en mede-eigenaar van Westergas. “Door de nodige faciliteiten permanent ondergronds te plaatsen blijft onder andere het Klönneplein ook tijdens evenementen vrij voor recreatie; een langgekoesterde wens van buurtbewoners. De verbouwing maakt van de Gashouder een bijzondere plek voor deze en toekomstige generaties.”

Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij communicatie@westergas.nl.